Οι φθορές

Οι εικόνες πρέπει να προστατεύονται και να φυλάσσονται ως πνευματική παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές

Οι εικόνες κυρίως εκτίθενται σε ναούς. Το εσωτερικό τους περιβάλλον παρουσιάζει προβλήματα ανάλογα με την παλαιότητα του κτιρίου αλλά και τον τρόπο κατασκευής του.

 Η επιβράδυνση φθορών εξαρτάται από το μικροκλίμα που επικρατεί στον χώρο. Η αύξηση της

υγρασίας πάνω από 60%,εξ'αιτίας κακού αερισμού, καιρικών συνθηκών ή εκτεταμένου

δομικού προβλήματος ευνοεί την διαδικασία υδρόλυσης και ενζυματικής αποσύνθεσης, ενώ διάφορες ενώσεις του θείου (Η2S και SO2) και αζώτου (Νο,Νο2) προκαλούν οξειδώσεις σε κάθε είδους οργανικό υλικό.

Οι συνεχείς διαστολές και συστολές του φορέα μπορεί να προκαλέσουν διαχωρισμό των στρωμάτων της εικόνας λόγω εξασθένισης των συγκολλητικών ουσιών που τα συνδέουν. Οι μεγάλες διαφορές θερμοκρασίας και υγρασίας προκαλούν αφυδάτωση ή αύξηση της υγροσκοπικότητας . Αποτέλεσμα η απώλεια βάρους, η μείωση της μηχανικής αντοχής, η αλλαγή των χρωμάτων και της οσμής. Ενίοτε η σήψη είναι τόσο προχωρημένη ώστε ο

κατακερματισμός του φορέα γίνεται με απλή πίεση. Το ύφασμα παρουσιάζει απώλεια μηχανικής αντοχής της υφασμάτινης δομής, ενώ η προετοιμασία παρουσιάζει εξώγλυφες παραμορφώσεις , απώλεια συνοχής ακόμα και κονιορτοποίηση. Η ζωγραφική και η επιχρυσωμένη επιφάνεια εμφανίζουν ρωγμές, απολεπίσεις ,δυσχρωματισμούς και απώλειες. Το βερνίκι έχει απολεπίσεις, ενώ χάνει από την στιλπνότητα και τη διαφάνειά του .

 Καταστροφική και η παρουσία των ξυλοφάγων εντόμων. Σαράκια και τερμίτες ευνοούνται, όπως και η παρουσία μυκήτων που οδηγούν σε σημαντική υποδόμηση του έργου.

 Η αύξηση θερμοκρασίας (ιδανική 18 -20οC) λόγω ηλιακής ή υπέρυθρης ακτινοβολίας επηρεάζει την εξασθένιση και την αποδυνάμωση των χρωμάτων, γι 'αυτό δεν επιτρέπεται η

συνεχής και άμεση έκθεση στον ήλιο και η λήψη φωτογραφιών με flash.

 Σοβαρά προβλήματα όμως παρουσιάζει και η μη ελεγχόμενη και υπερβολική χρήση κεριών καθώς η αιθάλη που παράγεται δημιουργεί σκουρόχρωμες επικαθίσεις στην επιφάνεια των εικόνων. Η μη σωστή τοποθέτηση των καντηλιών δημιουργεί αλλοιώσεις, παραμορφώσεις και πολλές φορές ανεπανόρθωτες ζημιές. Σε περίπτωση φωτιάς το ξύλο καταστρέφεται ολοκληρωτικά και οι φθορές δεν είναι αντιστρέψιμες.

 Ο καθαρισμός με διάφορα χημικά ή κολόνιες στην προσπάθεια απομάκρυνσης καλλυντικών, φερτών επικαθίσεων και δαχτυλικών αποτυπωμάτων, καταστρέφει την προστασία του βερνικώματος με αλόγιστες συνέπειες. Ιδιαίτερα προβληματική είναι και η εναπόθεση πάμφυλλων

καθώς δημιουργούν μηχανικές βλάβες συσσώρευση σκόνης και εστίες ανάπτυξης μικροοργανισμών.

 Μικροφθορές παρουσιάζονται όταν οι εικόνες τοποθετούνται η μία πάνω στην άλλη κατά την μεταφορά τους, μετά από πτώση, κρούση κ.λ.π.

 Προσεκτική πρέπει να είναι η τοποθέτηση και η χρήση κάθε είδους εστίας θέρμανσης (σόμπες

κλ.π)και να παίρνονται μέτρα προστασίας σε πιθανή επισκευή του κτιρίου από την χρήση κάθε

είδους οικοδομικού υλικού και αιχμηρών εργαλείων.


"Κατασκευή φορητής εικόνας και αναγνώριση φθορών για την απαιτούμενη συντήρησή της " εργασία Διονυσίας Κρεζία